Bestseller en het Fashion FWD initiatief
Fashion FWD
Bestseller is een internationaal kleding bedrijf die in meer dan 70 landen te vinden is. Met merken als Jack & Jones, Only en Name It hebben ze kleding voor iedereen. Door het grote aanbod en wereldwijde netwerk kunnen ze een aanzienlijke impact hebben op het milieu en de gemeenschappen. Zij dragen een steentje bij door het Fashion FWD initiatief. Met dit initiatief hebben ze korte termijn doelen gesteld, waarvan de eerste al zijn gehaald! Bestseller heeft zijn doelen verdeelt over 3 hoofdthema’s. Lees verder om te kijken hoe Bestseller dit gaat bereiken.
Klimaat positief
Het eerste thema is klimaat positief. Dit houd in om meer broeikasgassen te verwijderen dan uit te stoten. Ze nemen verantwoordelijkheid om hun uiterste best te doen om uitstoot van broeikassen te verminderen. Dit is alleen te behalen door goede samenwerkingen met partners en leveranciers. Om de impact op het klimaat zo klein mogelijk te maken kijken ze naar verschillende aspecten. Van energie, water, chemicaliën en grondstoffen tot hoe ze afval als hulpbron kunnen gebruiken. Hieronder een korte samenvatting van de behaalde maar ook de toekomstige doelen.
2021:
Toekomstige watervoorraden veilig stellen voor de gemeenschap
Alle gebouwen die eigendom zijn van Bestseller worden aangedreven door 100% duurzame energie
2023:
Klanten en consumenten informatie geven over de milieu effecten van de kernproducten en dit jaar op jaar verbeteren
2025:
Elektriciteit gebruik in gebouwen die eigendom zijn van Bestseller verlagen met 30%
De kernproducten bevatten 100% goedgekeurde en traceerbare chemie
75% van alle productbestellingen wordt verwerkt bij leveranciers die hoog gewaardeerd worden in onze duurzaamheidsevaluatie
100% van de belangrijkste afvalstromen van de Bestseller hoofdkantoren en logistieke centra zullen worden gerecycled of hergebruikt
2030:
50% van de broeikasgassen verminderen binnen Scope 1 en Scope 2 van het Green Gas Protocol
30% van de broeikasgassen uit Scope-3 te verminderen met name op gekochte goederen en diensten en upstream- en downstream transport
Eerlijk voor iedereen
Het tweede thema is eerlijk voor iedereen. Bestseller wil de mensenrechten beschermen van de medewerkers, dat iedereen veilig kan werken, een eerlijk inkomen heeft en genoeg kansen krijgt om zichzelf te ontwikkelen. Hieronder een korte samenvatting van de behaalde en toekomstige doelen.
2021:
100% herstel- en veiligheidstrainingen binnen de normen van het Bangladesh-akkoord.
Productiviteits- en sociale dialoogprogramma geëvalueerd en opnieuw ontwerpen op basis van de lessen uit Bangladesh en Myanmar
Verbeteringen doorvoeren voor de werknemers en het management in samenwerking met de belangrijkste leveranciers in de belangrijkste inkooplanden.
Een lijst publiceren met de belangrijkste materiaalleveranciers.
Leiderschap verbeteren door het analyseren, versterken en de implementatie van trainingen voor alle managerrollen.
Het diversiteits- en inclusiviteitsbeleid en het bijbehorende bewustwordingsprogramma is wereldwijd toegepast
2022:
Wereldwijde uitrol van het online betrokkenheidsenquêtes voltooien en gemeenschappelijke maatstaven definiëren
De interne Academie heeft 4.000 mensen opgeleid om hun vaardigheden verder te ontwikkelen en te verbeteren
2025:
In alle fabrieken zullen werknemers en het management meedoen met een Productiviteits- en Sociale Dialoogprogramma die productiviteitsverbeteringen en een grotere gedeelde sociale waarde stimuleert
1000 vrouwen in Tier 1-fabrieken ondersteunen op de werkplek en verbeterde levensvaardigheden te bereiken
Het verbeteren van de werk en leefomstandigheden van vrouwelijke werknemers. Dit door samen te werken met HERprojectTM, betere samenwerkingen binnen de sector en in overeenstemming met de UNGC-principes voor empowerment van vrouwen.
De Tier 1-fabrieken helpen met het introduceren en verbeteren van de digitale loonbetalingen
Eerlijke en leefbare lonen. Dit door nieuwe werkwijzes binnen de gehele sector
Alle leveranciers laten investeren in brand-, elektriciteits- en gebouwveiligheid en voortdurende verbetering laten zien
Hergebruik door ontwerp
Het laatste thema is Circular by design of hergebruik door ontwerp in het Nederlands. Bestseller geeft een aantal ontwerpprincipes een hogere prioriteit om zo afvalt te minimaliseren en hulpbronnen in gebruik te houden. Dit doen ze door efficientie, het hergebruiken van hulpbronnen op elk niveau, van chemicaliën tot post-consumptie en van vezels tot water. Hieronder een korte samenvatting van de behaalde en toekomstige doelen.
2022:
100% van de kunstmatige cellulosevezels zijn afkomstig van de beste praktijken zoals de FCS
100% van ons katoen komt vanuit gecertificeerde en/of andere duurzame alternatieven.
2025:
30% van het katoenaanbod zal biologisch of in-conversie katoen zijn.
50% van de gebruikte polyester zal gerecycled, gecertificeerde of een ander duurzaam alternatief zijn.
100% van alle wol die wordt ingekocht zal volgens de Responsible Wool Standard (RWS) zijn.
De ontwikkeling van gecertificeerde of ander duurzame alternatieven en materialen ondersteunen. Dit door te helpen met innovatie en samenwerkingen.
Het aantal proefstukken verkleinen door gebruik te maken van digitale alternatieven en goede samenwerkingen met belangrijke leveranciers.
Samen met belangrijke partners duurzame bedrijfsmodellen testen en realiseren op geselecteerde relevante markten.
Afval verminderen door deze te gebruiken als waardevolle hulpbronnen.
Herbruikbare, composteerbare of recyclebare verpakkingen voor alle consumenten
Eenmalig wegwerkplastic niet meer gebruiken waar mogelijk
Op deze manier draagt Bestseller een steentje bij voor de toekomst. Alle duurzame producten kan je bij Sans-online herkennen aan het groene blaadje.
Vero Moda Girl online shop
Vero Moda. Je kent het ongetwijfeld. Het modemerk is namelijk één van de meest herkenbare modemerken in de Europese winkelstraten en het eerste kledingmerk van Bestseller.
Het merk biedt een breed scala aan kledingitems voor dames, dames die de bijzondere tijd van de zwangerschap doormaken en meisjes. Wij zijn al jaren lang een goede match met Vero Moda. Nieuwsgierig naar de girls...
Shop nu
Jack and Jones online shop
Cool, relaxed en zelfverzekerd zijn de eigenschappen die horen bij het Deense jeanslabel Jack and Jones. Voor heren haalt Jack and Jones iedere dag het maximale uit het leven. Samen met de beste jeans producenten uit Italië creëert Jack and Jones herenkleding en jeanswear met de perfecte fittings. De inspiratie voor iedere collectie wordt geput uit onder andere rockmuziek, authenticiteit...
Shop nu
Vero Moda online shop
Vero Moda en Sans-online zijn al jaren een goede match. Het Deense kledingmerk, dat in 1987 werd opgericht, staat bekend om zijn trendy en betaalbare dameskleding waardoor het perfect aansluit bij Sans-online. Het merk biedt een breed scala aan kledingstukken, zoals tops, truien, jurken, jassen en broeken, die variëren van casual tot formele stijlen; je kunt dus voor elke gelegenheid in de...
Shop nu
Only online shop
Only is eigenlijk een jeansmerk, maar is ook erg sterk in casual dameskleding. Only kleding heeft als doelstelling leuke, draagbare mode voor iedereen. Lekker hip en jong vol plezier, kleurrijk en creatief. Zoals het hoort, is ook de pasvorm van Only kleding perfect. Of je het nu doordeweeks draagt of speciaal voor het weekend, Only kleding is er voor ieder moment. De collectie richt zich op drie...
Shop nu
Name It Kleding
Welkom in onze Name It shop voor jongens. Ben je op zoek naar trendy, kwalitatief goede kinderkleding? Name It creëert trendy items met een sterke focus op denim, waarbij ze altijd rekening houden met comfort, veiligheid en kwaliteit. Voor elke gelegenheid een passend item, en altijd een outfit met stijl.
Het assortiment Name-It voor jongen van Sans-online
De jongens...
Shop nu