Naast de fysieke vestiging in Rijssen is kledingwinkel Sans sinds 2008 ook online te vinden. Gestart met de hulp van vrienden, maar inmiddels een succesvolle professionele webshop; de e-commerce tak groeit nog maandelijks. Hiervoor nam Sans in 2016 Factif in de arm en wekelijks is er overleg, zodat er snel geschakeld kan worden. “Ik ben hier superblij mee”, zegt Tom Sans. “De verhouding van onze webwinkel en de fysieke winkel is inmiddels 80-20.”
Het lag niet in de planning van de broers Sans om de zaak overnemen, maar in 2006 besloten ze toch, toen hun ouders dat vroegen, om samen in de zaak verder te gaan. “In kleine stapjes, we waren toen 26”, vertelt Tom. Eerst stonden ze samen in de winkel; de ouders deden de dames, zij de heren, maar al snel verdeelden ze de taken op een andere manier; Nick doet de winkel, Tom online. Tom: “Boekhouding ligt me wel, de computer kwam erbij en van klanten hoorden we wat er nog meer mogelijk is. Met de hulp van een paar vrienden gingen we toen voor het eerst online en begonnen we een website.” Dat liep redelijk goed. “Maar in 2014 kreeg ik last van de iPhone; wij hadden de website ingericht voor gebruik op een laptop. Dat werkte makkelijk en we werden goed gevonden. Maar vanaf 2014 zaten steeds meer bezoekers op hun iPhone. Toen moest ook onze site mobiel worden.” Op zoek naar een bedrijf dat dit kon kwam hij bij Factif uit. “We werden getipt door de leverancier van ons kassasysteem. Onze koppeling met de kassa hadden wij zelf gebouwd, maar dit bedrijf werkte al met Factif en dat had een perfecte koppeling. Factif was ook klaar voor mobiel, dus voor ons was dit de oplossing.”
Jarenlange samenwerking
Het was het begin van de jarenlange samenwerking. “Factif kwam meteen op mij over als de ideale partner. Ze willen met je sparren en improviseren.” Factif bouwde een responsive webshop, koppelde hun ShopMaster aan het kassasysteem van Sans en niet alleen de eigen voorraad ook die van de leveranciers is nu gekoppeld. Wanneer de voorraad in de winkel op is, kan het artikel uit het magazijn van de klant worden gestuurd. Daardoor kan Sans Online meer verkopen dan het bedrijf zelf op voorraad heeft. Tom: “Zo kunnen wij snel gas geven.”
Koppeling met FashionCloud
“Waar Factif nu echt in uitblinkt is dat we alle informatie over de producten van FashionCloud kunnen halen. Wij lopen daardoor enorm voorop in ‘drop shipping’. In de koppeling met de magazijnen van onze leveranciers staat ook meteen de informatie over een artikel voor ons klaar.” Het is nieuw en dat kan betekenen dat het niet direct vlekkeloos werkt. “Ik kan wel accepteren dat er nog verbeterpunten in zitten, daardoor kunnen we in elk geval snel live. Zo kunnen we proeven, tunen en ontwikkelen.”
Vinger aan de pols
Elke week bespreken Sans en Factif de voortgang. Sans heeft hiervoor een vaste contactpersoon bij Factif, projectmanager Bas Silderhuis. Dankzij agile manier van werken houden beiden voortdurend een vinger aan de pols over noodzakelijke aanpassingen en gewenste verbeterslagen. Bas: “Ik bespreek met Tom de prioriteiten en de ontwikkelingen en dan maken we samen een inschatting: wat kunnen we deze week oppakken en welke projecten duren wat langer.” In het begin was dat wel wennen voor Sans. “Maar ik merk dat ik er zelf ook meer rust door krijg. Dat komt mede door de samenwerking met Bas; hij zit er bovenop. En wij kunnen onze wensen inbrengen en daarbij de prioriteit aangeven. De ene keer hebben we veel aandacht voor de voorkant, zodat de klant een goede beleving heeft. Denk aan de homepage en navigatie. De andere keer gaan we met de achterkant bezig; hoe kunnen we producten zo goed mogelijk in de webshop zetten? Eerst deden we dat met allerlei omwegen en was het complex, maar Bas heeft ervoor gezorgd dat het werkproces vereenvoudigd is.” Om dat te bereiken gaat Bas letterlijk naast de medewerker zitten. Hij wil zien welke stappen die doorloopt en onderzoekt zo hoe hij het proces kan verbeteren. Zo is ook de afwikkeling van de retouren aangepast. Tom: “Hoe kunnen we foutloos door één persoon de retouren laten behandelen en zorgen dat de klant snel zijn geld krijgt? Het personeel wandelt nu door het proces heen zonder er bij na te hoeven denken.”
Budget, ruimte en lef
Tom noemt de samenwerking met Factif “een goede match.” “We hebben samen behoorlijke stappen gemaakt.” Dankzij de innovatieve oplossingen van Factif was Sans bijvoorbeeld één van de eerste fashion webwinkel met een koppeling met Bol.com – voor de Nederlandse en de Belgische markt - en ook met Amazon, voor de Duitse markt. Bas: “De markt is helemaal naar internet toe bewogen. Toen Sans klant werd van Factif is de shop mee gaan groeien en hebben we steeds meer automatiseringsoplossingen gemaakt voor Sans-vraagstukken. Ik vind het leuk om iets nieuws te maken en vervolgens te zien dat het een succes is. Sans heeft het budget, de ruimte en het lef om dingen te maken en te doen. Tom is een voorloper met een langetermijnvisie. Nu heeft hij een nieuwe loods gebouwd; daar kan weer groei in. Het is mooi om daaraan mee te werken en de droom die hij heeft waar te maken.” Via een dashboard kunnen zowel Factif als Sans in de gaten houden of alles goed werkt. “Ik wil graag vandaag kunnen weten dat gisteren alles goed is gegaan. Het gaat niet altijd om punten die wij kunnen oplossen, maar we denken wel mee over de scenario’s wat er kan misgaan en wat de snelste en effectiefste manier is om door een storing te komen en wat we kunnen doen om die voortaan te voorkomen.”
Honger naar succes
Een van de features die met succes is ingevoerd is de spaarpuntmethode. Een klant kan korting krijgen als hij zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Die punten kunnen direct bij het afrekenen worden verzilverd. Bas: “Dat geeft de klant in de laatste stap een positief gevoel mee en iemand onthoudt je aan de laatste herinnering.” Hij denkt even na en zegt dan: “Die week dat we zoiets opleveren zijn we er heel trots op en daarna moet onze honger alweer gevoed worden met een volgend succes. Ik denk ook dat Tom dat het liefst ziet. Groei!”